Autohjælp branchen fyrer medarbejdere

Autohjælp branchen har gennem de seneste år oplevet store omvæltninger. Nye firmaer har meldt sig på banen og priserne er presset helt i bund. Der kæmpes lige nu mere om markedsandele end profit og derfor har flere af de store firmaer brug millioner af kroner på markedsføring og reklame  Dette har tæret på alle firmaernes likviditet og de har i den grad været afhængige af de billige lån med lav rente, som har været nemme at få i årevis. Alt for nemme vil nogen mene. Firmaerne har derfor brugt penge over evne uden at skele nok til bundlinjen.

Dyrt eller umuligt at låne flere penge

Sagen er nu den at bankerne ikke kan låne penge ud i samme omfang mere og risikovilligheden er mere end minimal. Et af de større vejservice firmaer har tidligere måtte se sin bank krakke og dette er bestemt ikke optimalt midt i en kamp om markedsandele. Og derfor blev der i finanskrisen fyret medarbejdere i stor stil. Intet firma gik ram forbi. Alle fyrede deres medarbejdere og strammede selen.

Nye trends

Det der blandt andet er sket de seneste år er at der er opstået alliancer mellem forsikringsselskaber, autoværksteder og vejhjælp firmaerne. På den måde er det blevet sværere for den enkelte kunde at vurdere hvem han eller hun skal vælge. For pludselig anbefaler ens forsikringsselskab at man skifter autohjælp firma, men hvorfor gør de nu det? Oftest fordi de får penge for det. Troværdigheden er derfor ikke altid lige høj og det får mange kunder til at vælge helt nye firmaer, mens andre tager chancen og tager imod en fordelagtig rabat. Alt i alt betyder det at firmaerne ikke helt kan vide hvor mange kunder de har i de næste par år og dette er ubehageligt i finanskrise tider, hvor man gerne bare vil holde sig flydende. En måde er at skære ned på udgifterne og fyre de mest undværlige medarbejdere.

Ond spiral

I tak med at medarbejdere fyres vil det unægtelig betyde en ringere service for kundernes autohjælp i DK. Mange vil dog ikke opleve det med det samme, da de måske ikke er udsat for uheld og på den måde kan firmaerne måske slippe fra at sænke på service standarden. Omvendt vil kunder der oplever en dårligere service være tilbøjelige til at prøve et andet firma som lover guld og grønne skove. Kampen om nøglekunderne er kun lige begyndt.